wtorek, 25 września 2012

Projektowanie grafiki do druku

Dzisiaj zajmiemy się projektami przeznaczonymi do druku. Postaram się wymienić podstawowe zasady jakimi należy się wzorować oraz do jakiej drukarni udać się już z gotowym projektem np. ulotki.

Podstawową zasadą grafiki do druku jest wykonanie jej w trybie kolorów CMYK i rozdzielczości co najmniej 300dpi (300px na cal kwadratowy). Dlatego nie warto na własną rękę wysyłać plików do drukarni jeśli nie wiemy np. w jakim trybie kolorów jest zrobiony, ale jeśli drukarnia jest porządna to nie przyjmie takiego pliku lub poinformuje swojego klienta, że plik nie spełnia minimalnych wymagań do druku i wydrukuje tylko na odpowiedzialność klienta. Zdarzają się jednak drukarnie, które nie informują o takich rzeczach i po prostu drukują nie biorąc odpowiedzialności za jakość wydruku przesłanego do nich kiepskiej jakości pliku. Warto w takich przypadkach skorzystać z doświadczonych grafików, którzy doradzą jaki plik można przekazać do druku jeśli dysponujemy własnym prywatnym sprzętem, który ktoś chciałby wydrukować.

Projektowanie grafiki do druku


Chciałam się skupić na projektach do druku, które są przekazywane do drukarni. Takimi projektami jak:
  • wizytówki,
  • plakaty,
  • papier firmowy,
  • teczki ofertowe czy foldery,
  • opakowania,
  • ulotki
  • torby

Profesjonalnie przygotowany projekt graficzny np. ulotki zaprojektowany według wymagań klienta przesyła się do drukarni ze ściśle określonymi zasadami przygotowania do druku określonymi przez drukarnie, a każda drukarnia ma inne wymagania choć zbliżone. Spowodowane jest to stosowanymi przez drukarnie różnymi drukarkami czy gilotynami, które potem przycinają dany wydruk.
Przy przykładowej ulotce, projekt wysyłany jest do drukarni stosującej druk offsetowy, dobrą zasadą takiego druku jest koszt druku, który jest tańszy od ilości nakładu tzn. im większy nakład tym taniej wychodzi za jedną sztukę wydruku.


Opisze także 5 zasad jak poprawnie przygotować grafikę do druku?
  1. Nie używaj do druku plików graficznych będących elementem strony internetowej.
    Pliki graficzne będące elementem strony internetowej mają zmniejszoną rozdzielczość do tzw. rozdzielczości ekranowej, czyli 72 dpi (dot per inch, po polsku – punkty na cal). Robi się to w celu zmniejszenia wielkości pliku po to, aby witryna wczytywała się jak najszybciej. Oszczędza się w ten sposób czas oraz transfer danych z serwera. 
     
  2. Wszystkie teksty w projekcie zamieniaj na krzywe.
    Programy graficzne, w celu zmniejszenia wielkości plików domyślnie nie osadzają czcionek w dokumencie. Projektując np. logo i slogan firmowy używamy często czcionek o wyrafinowanym kroju, mało rozpowszechnionych, a zdarza się, że i przygotowywanych specjalnie dla danej firmy. 

  3. Stosuj kolory w określonej skali.
    W profesjonalnym druku nie ma takich określeń kolorów jak “błękit nieba” czy “zieleń trawy”. Wbrew pozorom niebo w bezchmurny dzień ma różne odcienie niebieskiego, w zależności pod jakim kątem pada światło słoneczne, a trawa ma niezliczoną ilość gatunków różniących się odcieniem zieleni. 

  4. Zapisuję pliki w ogólnodostępnych formatach
    Ponieważ nie masz pewności jakich programów i jakich wersji używają inni. Trzeba pamiętać, że starsze wersie oprogramowania nie otwierają plików zapisanych przez nowsze wersje tych samych aplikacji. Jeśli używamy najnowszej wersji oprogramowania, a studio graficzne jeszcze nie, to w najlepszym przypadku grafik otworzy pusty plik, bez grafiki, lub nie otworzy go wcale. 

  5. Nie wysyłaj dużych plików jako załączniki do listu e-mail.
    Ponieważ nie masz pewności jakie limity na wielkość załączników ma firma, do której chcę przesłać plik. Jeśli plik jest większy niż to ograniczenie, to po pierwsze, list z załącznikiem będziemy wysyłali bardzo długo, a po drugie… nie dojdzie on do adresata, tylko my dostaniemy go z powrotem (z tym wielkim załącznikiem) i z komunikatem o przekroczeniu limitu załącznika listu



22 komentarze:

  1. www.mmp.net.pl oferuje szereg usług, z których naprawdę warto skorzystać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Protektorowanie grafiki do druku to bardzo kluczowy element całego projektu. Gdy dobrze zrealizujemy sam projekt, to wtedy druk cyfrowy https://www.maxsc.com.pl wyjdzie nam taki jaki sobie założyliśmy. Jeśli zepsujemy coś na początku, to niestety nasza praca pójdzie na marne.

    OdpowiedzUsuń
  3. www.ccsdruk.pl - w końcu ktoś rzetelnie zrealizował moje zlecenie! Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze napisany poradnik o tym jak przygotować grafikę do druku. Dzięki!
    Dominika z druk-projekt

    OdpowiedzUsuń
  6. Wpis ciekawy i bardzo przydatny… Tymczasem unikalne projekty graficzne, fotorealistyczne wizualizacje 3D, zdjęcia produktów i wiele innych form reklamy wizualnej - to oferta https://www.lilufx.eu/ . Warto zobaczyć!

    OdpowiedzUsuń
  7. Akurat jestem zdania, że taki proces najlepiej robią graficy, a później projektem zajmuje się już drukarnia. Jak ja zlecałem wydruk kalendarzy firmowych http://www.web-project.pl/kalendarz-firmowy-idealny-prezent-dla-pracownikow-i-kontrahentow/ to w sumie projekt już miałem i tylko brakowało mi wydruku.

    OdpowiedzUsuń
  8. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli chodzi o mnie to z samymi projektami nigdy nie miałam problemów, gdyż potrafię to robić. Natomiast druk za każdym razem zlecany jest drukarni internetowej https://chroma.pl/pl która moim zdaniem świetnie się sprawdza do takich prac.

    OdpowiedzUsuń
  10. Warto dostać się na grafikę komputerową, jestem tego pewna! Jak znajdą się tutaj poszukujący takiego kierunku to na http://www.wseiz.pl/pl/studia/wydzial-zarzadzania/zarzadzanie/grafika-komputerowa-i-promocja-internetowa odsyłam. Na tej uczelni przygotują najlepiej do wykonywania zawodu. Mają najlepszą kadrę i pomoce dydaktyczne. Wymagają i dzięki temu studenci są perfekcyjni!

    OdpowiedzUsuń
  11. Projektowanie graficzne nie jest takie proste, zwłaszcza dobrej jakości z przeznaczeniem do druku

    OdpowiedzUsuń
  12. Faktycznie zanim dojdzie do wydruku to na samym początku musimy mieć przede wszystkim projekt. Muszę przyznać, że ja za każdym razem drukuję wizytówki w https://dobrewizytowki.pl/wizytowki-bydgoszcz/ i to jest najlepsze rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzięki za kolejny rzetelny tekst. CS Druk https://www.ccsdruk.pl – bardzo rzetelna firma. Warto na nią postawić.

    OdpowiedzUsuń
  15. Na tych kwestiach ja się akurat nie znam, ale jeśli chodzi o sam druk to przede wszystkim zawsze zależy mi na dobrych jakościowo artykułach poligraficznych. Na całe szczęście w https://reklamowegadzety.pl/c/reklama-i-poligrafia zawsze zamawiam je tam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Poniekąd takie sprawy są ważne i ja również chcę powiedzieć, że dobrze wiedzieć które de facto maszyny będą nam potrzebne. Na pewno świetną opcją są automatyczne maszyny do sitodruku https://mediadesign.pl/urzadzenia-i-maszyny-drukarskie/maszyny-do-sitodruku/automatyczne-maszyny-do-sitodruku i wiem, że ich posiadanie jest czymś ważnym.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ulotki to niezmiennie bardzo dobra forma reklamy. Mnóstwo firm w ten sposób promuje swoją markę.
    https://www.elanders.pl/co-drukujemy/druk-katalogow

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeśli szukasz drukarni, która specjalizuje się w druku książek, to może zainteresuje Cię także drukowanie książki: https://printika.pl/ ? Drukarnia ta ma w swojej ofercie także inne usługi.

    OdpowiedzUsuń
  19. A czy wiecie, gdzie szukać specjalistycznego wyposażenia? Warto rozejrzeć się w internecie. Znajdziecie tam wiele różnych firm, oferujących usługi dla biznesu. Na przykład firma Mix Graf: https://mix-graf.pl/.

    OdpowiedzUsuń
  20. Współpraca z profesjonalnym grafikiem komputerowym może znacząco wpłynąć na wizerunek firmy w przestrzeni cyfrowej. Strona https://grafik.warszawa.pl/ prezentuje portfolio różnorodnych projektów graficznych, które obejmują identyfikację wizualną, projekty stron internetowych oraz materiały reklamowe. Blog wyjaśnia, że firma korzysta z nowoczesnych narzędzi do projektowania graficznego, co umożliwia tworzenie wysokiej jakości wizualizacji. Ponadto, dostosowanie projektów do potrzeb klienta jest priorytetem, co pomaga w budowaniu spójnego i efektownego obrazu marki.

    OdpowiedzUsuń