Jak zostało już nadmienione w poście wcześniejszym, w którym postał przedstawiony podział grafiki komputerowej i opisane w skrócie czym jest grafika wektorowa. W tym poście chciałam opisać szerzej na temat tej dziedziny.
Grafika wektorowa (grafika geometryczna) jest to obraz zapisany elektronicznie w postaci figur geometrycznych opisanych wzorami matematycznymi. Dzięki temu zapisowi, można pozwolić sobie na zmiany rozmiaru pliku wynikowego. Dodatkowo można dowolnie skalować obraz bez utraty jego jakości. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość konwersji grafiki wektorowej do postaci grafiki rastrowej.
Grafika wektorowa sprawdza się najlepiej, gdy zachodzi potrzeba
stworzenia grafiki, czyli mającego stosunkowo małą ilość szczegółów, nie
zaś zachowaniu fotorealizmu obecnego w obrazach.
Przykładowe programy do grafiki wektorowej: CorelDraw, Adobe Illustrator
Zalety:
- skalowalność
- prostota opisu
- możliwość zmiany parametrów obrazu
- opis przestrzeni trójwymiarowych
- możliwość użycia ploterów zgodnie z metodą ich pracy
- dobra konwersja do grafiki rastrowej
Wady:
- duża złożoność pamięciowa dla obrazów fotorealistycznych
- w przypadku skomplikowanych obrazach rastrowych nieopłacalność obliczeniowa konwersji (poprzez wektoryzację) do formy wektorowej
Przykłady użycia grafiki wektorowej:
- logo, herby, flagi, godła
- schematy naukowe i techniczne
- mapy i plany
- różnego typu znaki, np. drogowe
- część graficznej twórczości artystycznej (np. komiksy)
Podczas korzystania z komputera można spotykać się z grafiką wektorową częściej, niż się powszechnie uważa. Stosowane są one m.in. w fontach, komputerowych opisach czcionek oraz w grach komputerowych i wideo, a dokładniej do opisu grafiki trójwymiarowej. Geometria i jej przekształcenia stanowiące opis przestrzeni trójwymiarowej opisywane są metodami grafiki wektorowej, wygląd obiektów określany jest rastrowo za pomocą tzw. tekstur.
Mój blog poświęcony jest grafice komputerowej. Zostanie tutaj wyjaśnione czym tak naprawdę ona jest. Postaram się również dokonać podziału grafiki oraz wymienić dziedziny, w których znalazła zastosowanie. Ważną rzeczą jeśli chodzi o samą grafikę jest również uzmysłowienie i dobór odpowiednich kolorów, dlatego zostaną przedstawione modele kolorów powszechnie stosowanych w grafice. Opiszę również dwie gałęzie grafiki komputerowej a mianowicie: grafikę rastrową oraz grafikę wektorową.
fajne
OdpowiedzUsuńto jest naprawde fajny i pomocny artykul. na lekcji informatyki musimy zrobic notatke o tym a to jest bardzo pomocny artykul.
OdpowiedzUsuńRóżnice między grafiką wektorową a rastrową
OdpowiedzUsuńhttps://artixen.net/blog/60-roznice-miedzy-grafika-wektorowa-a-rastrowa
Radzę też przeczytać artykuł, w którym można dowiedzieć się, jaka jest różnica między grafiką rastową a wektorową https://www.logaster.com/pl/blog/vector-and-raster-graphics/. To też jest interesujące.
OdpowiedzUsuńMega pomocny i ciekawy artykuł
OdpowiedzUsuń