Post
będzie obrazował krótki rys historyczny związany z początkami
grafiki komputerowej, a skończywszy na rozbudowanych produkcjach
obecnych w dzisiejszych czasach.
Lata
1950
–
Komputer
Whirlwind w MIT – grafoskop, pierwsze
monitory graficzne,
urządzenie CRT – zdjęcia fotograficzne; dziedzina o bardzo wąskim
zakresie tylko zastosowania
militarne
1962
–
system
rysujący Sketchpad
skonstruowany przez Ivana
Sutherlanda składający
się z monitora, pióra świetlnego i oprogramowania do interaktywnej
obsługi
1964
–
zespół naukowy (m.in. Ivan Sutherland, James Blinn, Edwin Catmull)
zajmujący się algorytmami w grafice komputerowej pracujący na
Uniwersytecie w Utah
1965
– pierwsza komercyjna stacja graficzna: IBM 2250 Display Unit
(komputer IBM 1130)
1969
– powstanie grupy SIGGRAPH
(Special
Interest
Group
on GRAPHics)
w ramach organizacji ACM (Association
for Computing Machinery), która
skupiała
profesjonalistów związanych z informatyką
1974
–
laboratorium
graficzne w New York Institute of Technology
1980
– publikacja artykułu Turnera
Whitted’a
o realistycznym tworzeniu obrazów, powstanie metody śledzenia
promieni (ray
tracing)
1982
– TRON-
pierwszy film, w którym zastosowano grafikę komputerową. Pierwsza
scena całkowicie wygenerowana komputerowo w filmie Star
Trek II: Gniew Khana (The wrath of Khan)
1983
– rozwój technik fraktalnych i ich zastosowanie w grafice
komputerowej. Fraktale wykorzystano np. w filmie Star
Trek II: The wrath of Khan
1984
–
praca C.
Gorala, K.Torrance’a, D.Greenberga i B.Battaile’a
proponująca nowe podejście do wizualizacji – metodę energetyczną
(radiosity)
1988
–
pierwsza sekwencja filmowa z wykorzystaniem morfingu w Willow
1989
-
postać wygenerowana za pomocą grafiki 3D w wytwórni Industrial
Light & Magic (ILM)
1993
–
dinozaury w Parku
Jurajskim
- pierwsze kompletne i szczegółowe organizmy żywe wygenerowane w
technice cyfrowej
1995
–
film Toy
Story
zrealizowany w całości za pomocą grafiki komputerowej; pierwsze
fotorealistyczne włosy oraz futro wygenerowane komputerowo
1999
– pierwsza postać z kompletną ludzką anatomią wygenerowana
komputerowo w wytwórni ILM
2001
–
mapowanie fotonowe (photon
mapping)
jako rozwój metody śledzenia promieni
2009
–
film Avatar
– rewolucja kina 3D
Dziś
grafika komputerowa to bardzo rozbudowana dziedzina, plasująca się
gdzieś na pograniczu informatyki i sztuki – leży w sferze
zainteresowań zarówno artystów, jak i informatyków, a na dodatek
stale, dynamicznie się rozwija – co roku tworzone są nowe
technologie, publikowane nowe programy graficzne oraz biblioteki.
Ciekawe, warto przeczytać. Rzeczywiście grafika ma swoje początki dawno dawno temu. Ciekawe czy na studiach też tego uczą? Na http://www.wseiz.pl widziałem ciekawe kierunki, w tym informatyczne. Nowość na tej uczelni. Na pewno na wysokim poziomie prowadzony kierunek.
OdpowiedzUsuńSzukając wyjątkowych usług grafika komputerowego, natknąłem się na https://grafik.warszawa.pl/ i jestem zachwycony ich pracą. Ich graficy posiadają niesamowitą kreatywność i umiejętności artystyczne. Zamówiłem u nich projekt logo dla mojej firmy i efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Są nie tylko utalentowani, ale także bardzo profesjonalni w obszarze obsługi klienta. Szybko reagują na zapytania i prośby, co sprawia, że współpraca z nimi jest przyjemnością.
OdpowiedzUsuń