wtorek, 18 września 2012

Historia grafiki komputerowej

Post będzie obrazował krótki rys historyczny związany z początkami grafiki komputerowej, a skończywszy na rozbudowanych produkcjach obecnych w dzisiejszych czasach.

Lata 1950 Komputer Whirlwind w MIT – grafoskop, pierwsze monitory graficzne, urządzenie CRT – zdjęcia fotograficzne; dziedzina o bardzo wąskim zakresie tylko zastosowania militarne

1962 – system rysujący Sketchpad skonstruowany przez Ivana Sutherlanda składający się z monitora, pióra świetlnego i oprogramowania do interaktywnej obsługi 
 
1964 – zespół naukowy (m.in. Ivan Sutherland, James Blinn, Edwin Catmull) zajmujący się algorytmami w grafice komputerowej pracujący na Uniwersytecie w Utah 
 
1965 – pierwsza komercyjna stacja graficzna: IBM 2250 Display Unit (komputer IBM 1130)

1969 – powstanie grupy SIGGRAPH (Special Interest Group on GRAPHics) w ramach organizacji ACM (Association for Computing Machinery), która skupiała profesjonalistów związanych z informatyką

1974 laboratorium graficzne w New York Institute of Technology

1980 – publikacja artykułu Turnera Whitted’a o realistycznym tworzeniu obrazów, powstanie metody śledzenia promieni (ray tracing)

1982TRON- pierwszy film, w którym zastosowano grafikę komputerową. Pierwsza scena całkowicie wygenerowana komputerowo w filmie Star Trek II: Gniew Khana (The wrath of Khan)

1983 – rozwój technik fraktalnych i ich zastosowanie w grafice komputerowej. Fraktale wykorzystano np. w filmie Star Trek II: The wrath of Khan

1984 – praca C. Gorala, K.Torrance’a, D.Greenberga i B.Battaile’a proponująca nowe podejście do wizualizacji – metodę energetyczną (radiosity)

1988 – pierwsza sekwencja filmowa z wykorzystaniem morfingu w Willow

1989 - postać wygenerowana za pomocą grafiki 3D w wytwórni Industrial Light & Magic (ILM)

1993 – dinozaury w Parku Jurajskim - pierwsze kompletne i szczegółowe organizmy żywe wygenerowane w technice cyfrowej

1995 – film Toy Story zrealizowany w całości za pomocą grafiki komputerowej; pierwsze fotorealistyczne włosy oraz futro wygenerowane komputerowo

1999 – pierwsza postać z kompletną ludzką anatomią wygenerowana komputerowo w wytwórni ILM

2001 – mapowanie fotonowe (photon mapping) jako rozwój metody śledzenia promieni

2009 – film Avatar – rewolucja kina 3D


Dziś grafika komputerowa to bardzo rozbudowana dziedzina, plasująca się gdzieś na pograniczu informatyki i sztuki – leży w sferze zainteresowań zarówno artystów, jak i informatyków, a na dodatek stale, dynamicznie się rozwija – co roku tworzone są nowe technologie, publikowane nowe programy graficzne oraz biblioteki. 



 Historia grafiki komputerowej
 

2 komentarze:

  1. Ciekawe, warto przeczytać. Rzeczywiście grafika ma swoje początki dawno dawno temu. Ciekawe czy na studiach też tego uczą? Na http://www.wseiz.pl widziałem ciekawe kierunki, w tym informatyczne. Nowość na tej uczelni. Na pewno na wysokim poziomie prowadzony kierunek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szukając wyjątkowych usług grafika komputerowego, natknąłem się na https://grafik.warszawa.pl/ i jestem zachwycony ich pracą. Ich graficy posiadają niesamowitą kreatywność i umiejętności artystyczne. Zamówiłem u nich projekt logo dla mojej firmy i efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Są nie tylko utalentowani, ale także bardzo profesjonalni w obszarze obsługi klienta. Szybko reagują na zapytania i prośby, co sprawia, że współpraca z nimi jest przyjemnością.

    OdpowiedzUsuń