Dzisiaj zajmiemy się wymienieniem dokładnych technik mapowania. Zostaną tutaj opisane cztery najważniejsze techniki, a następnie będzie do każdej z nich podany przykład aby można było wizualnie zobaczyć jak na konkretnym obiekcie prezentuje się dana metoda.
MIP Mapping to
technika, która głównie zależy od odległości od obserwatora
poprzez zmianę rozdzielczości odwzorowywanej tekstury. Polega to na
tym, że im bliżej znajduje się obiekt, na
który ma zostać nałożone mapowanie,
tym użyta do tego celu zostaje tekstura o większej rozdzielczości.
Sytuacja jest odwrotna jeśli obiekt znajduje się dalej od
obserwatora, to oznacza że zostaje użyta tekstura i mniejszej
rozdzielczości. Technikę tą stosuje się głównie w celu
zmniejszenia szumów powstałych w trakcie zastosowania tekstur o
dużej rozdzielczości dla małych obiektów. Jednak metoda ta wymaga
większego nakładu pamięci, ze względu na to że zostaje przechowywany w bazie tekstur ten sam
obraz, tylko o różnych rozmiarach rozdzielczości, co ilustruje
rys. 1.
Bump Mapping
czyli mapowanie nierówności jest techniką polegającą
na wykorzystaniu tekstury do modyfikacji wektora normalnego. Polega
to na określeniu co najmniej dwóch tekstur, gdzie
jedna z nich odwzorowana zostaje na
obiekcie a druga nie jest bezpośrednio przypisana obiektowi lecz
przyczynia się, że na jego powierzchni powstają lokalne
zniekształcenia wektora normalnego.
Model oświetlenia w pewien sposób
wiąże kąt pomiędzy promieniem światła a wektorem normalnym, w
efekcie prowadzi to do zakłócenia wektora normalnego, który
sprawia, że na powierzchni modelu otrzymujemy wrażenie nierówności.
Skutek ten można rozpoznać poprzez
obserwację brzegu obiektu, które nie
są zakłócone. Mapowanie daje znakomite wrażenie nierówności
powierzchni, ale nie zmienia w rzeczywistości jej kształtu.
Geometria obiektu nie zostaje w jakikolwiek sposób przekształcona,
co ilustruje rys. 2.
Displacement
Mapping mapowanie przemieszczeń to technika, która
powoduje zmianę geometrii obiektu poprzez przemieszczanie
wierzchołków na podstawie wprowadzonej mapy przesunięć. Nałożenie
mapy na powierzchnie obiektu powoduje przemieszczenie pozycji punktów
obiektu najczęściej wzdłuż lokalnych normalnych powierzchni.
Funkcja określająca które piksele zostaną przemieszczone zależy
od informacji zawartych w nałożonej teksturze. Technika ta daje
bardzo
dobre efekty głębi oraz
szczegółowości, dodatkowymi zaletami deformacji powierzchni
obiektu jest rzucanie cieni własnych przez obiekt oraz wzajemne
przesłanianie. Wadą tej techniki natomiast jest
zdecydowane obciążenie komputera.
Przykład pokazany jest na rys. 3.
Normal Mapping
jest techniką, która polega na tym, że nie modyfikujemy
geometrii prezentowanego obiektu, modyfikujemy tylko wektory normalne
(czyli wektory prostopadłe do powierzchni). Metoda ta jest podobna
do wymienionych wcześniej technik mapowania
nierówności oraz mapowania
przemieszczeń, jednakże pozwala osiągnąć zdecydowanie lepsze
wyniki przy znacznie mniejszym obciążeniu pamięci. Zamiast
interpolować wektory normalne dla każdego piksela (korzystając z
wektorów normalnych w wierzchołkach modelu), zostają
one odczytane z dodatkowej tekstury.
Każda składowa koloru piksela tekstury (r,g,b) odpowiada
współrzędnym wektora normalnego (x,y,z) w renderowanym pikselu.
Tak uzyskany wektor normalny jest używany w obliczeniach
intensywności światła. Efekt zastosowania widać na rys. 4.
Oczywiście normal mapping daje tylko
złudzenie głębi, gdy np. spojrzymy na obiekt pod dużym kątem
dostrzeżemy, że mamy do czynienia z czymś kompletnie płaskim.
Wrażenie \"chropowatości\" występuje gdy na obiekt
patrzymy pod kątem prostym.
Znalezienie odpowiedniego grafika komputerowego może znacząco wpłynąć na jakość projektów graficznych każdej firmy. Usługi dostępne na https://grafik.warszawa.pl/ oferują szeroki zakres rozwiązań, od projektowania logo, przez materiały reklamowe, po kompleksowe identyfikacje wizualne. Profesjonalne podejście i kreatywność zespołu pozwalają na tworzenie unikalnych i przyciągających wzrok projektów, które wyróżniają się na rynku. Firma ta specjalizuje się również w projektach cyfrowych, takich jak banery internetowe czy grafiki na media społecznościowe, co jest nieocenione w dzisiejszym cyfrowym świecie. Współpraca z doświadczonymi grafikami zapewnia, że każdy projekt zostanie zrealizowany zgodnie z najwyższymi standardami.
OdpowiedzUsuń