Post dzisiaj przeniesie nas
definicję obrazu dwuwymiarowego, skupimy się na jego właściwościach
a także postaram się wyróżnić różne rodzaje map materiałowych,
stosowane na obrazach zarówno 2D jak i 3D.
Mapa materiałowa to obraz
dwuwymiarowy, który jest "owijany" wokół powierzchni
trójwymiarowej. To właśnie dzięki mapom można w łatwy sposób
nadać określonych cech obiektom np. tworząc strukturę wgnieceń
na powierzchni. W odróżnieniu od opisanych powyżej różnych
właściwości materiału, które opierały się głównie na
oddziaływaniu promieni świetlnych mapa umożliwia wprowadzenie
nowych elementów i szczegółowych detali na powierzchnię modelu.
Istnieją różne rodzaje map
materiałowych. Niektóre nakładają obrazy na obiekty, inne
określają obszary mające ulec przekształceniom przez porównywanie
intensywności (jasności) piksela na mapie. Do najważniejszych
należą:
- Mapy dwuwymiarowe (2D) - mogą zostać nałożone na powierzchnię obiektu lub też użyte jako tło sceny (tzw. mapy środowiskowe). Mapy 2D nie posiadają głębi, co powoduje że pojawiają się tylko na powierzchni obiektu. Najpopularniejszymi mapa dwuwymiarowymi są mapy typu Bitmap, które umożliwiają załadowanie z dysku dowolnego obrazu a następnie bezpośrednie nałożenie na wybraną powierzchnię. Każda mapa nałożona na obiekt musi posiadać współrzędne mapowania, które określają sposób jej ułożenia na obiekcie tzw. narożniki mapy.Mapy dwuwymiarowe są obecnie najczęściej stosowane. Przedstawione są w formie zdjęć fotograficznych jako obraz powierzchni obiektów rzeczywistych (np. tkaniny, kory drzew, ściany, krajobrazu). Przykład różnych map 2D został pokazany na rys. 1.
- Mapy trójwymiarowe (3D) - są tworzone proceduralnie, co oznacza że nie są tylko zgrupowaniem pikseli lecz powstają przy użyciu algorytmu matematycznego. Algorytm ten opisuje mapę w trzech wymiarach, dzięki czemu powoduje ponowne układanie się niej wzdłuż krawędzi po odcięciu części obiektu, na którym jest nałożona. Mapy 3D nie są już płaskimi obrazami posiadającymi tylko szerokość i wysokość lecz tworzą przestrzeń trójwymiarową, w której kolory zostają rozłożone na wypukłej powierzchni sześcianu. Dzięki temu mapy posiadają trzeci wymiar - głębię, poprzez którą pojedyncze mapy 2D zostają ułożone sekwencyjnie jedna za drugą.Najczęściej spotykane mapy proceduralne to szachownica, marmur, wzór typu plaster miodu, chmury, różnorodne gradienty. Przykład użycia różnych map 3D zaprezentowano na rys. 2.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz