wtorek, 2 października 2012

Mapowanie tekstur

Na wstępie przedstawię podstawowe pojęcia pojawiające się w kontekście mapowania tekstur a następnie opiszę czym jest tekstura i w jaki sposób jest nakładana na obiekt. Kolejny post poświęcony będzie podaniu rodzai mapowania tekstur, który w gruncie rzeczy będzie kontynuacją dzisiejszego posta.
 

Podstawowe pojęcia:

Aproksymacja - jest to zastępowanie jednych wielkości innymi, bliskimi w ściśle sprecyzowanym
sensie.
Teksel – piksel tekstury, najmniejszy element tekstury, który jest wyświetlany na ekranie.

Tekstura - jest to przestrzenny rozkład danego zjawiska. To funkcja modyfikująca wygląd powierzchni obiektu. Aproksymacją tej funkcji może być bitmapa.
Tekstura to tylko nałożenie obrazu – zdjęcia, ale może to być także zmiana pewnych postrzeganych właściwości materiałowych. Możliwa jest także zmiana pewnych cech związanych z otoczeniem – tekstura jest także stosowana do przyspieszenia lub uproszczenia wyznaczania oświetlenia (barwa światła odbitego, rozproszonego, stopień przeźroczystości, itd.). Tworząc teksturę zwiększamy stopień realizmu generowanych obrazów, dodając pewne cechy obiektom, które bez tego wyglądałyby nienaturalnie.

Jednocześnie ponieważ jest to nakładanie – odwzorowanie obrazu na powierzchni materiału, to jest to technika szybsza i efektywniejsza niż realizacja rzeczywistego definiowania właściwości powierzchni obiektu.

Mapowanie tekstury (nakładanie tekstury) – jest to proces obliczania współrzędnych (u,v) tekstury dla każdego wierzchołka modelu. Współrzędne (u,v) wyraża się jako liczby zmiennoprzecinkowe znormalizowane do przedziału <0,1>.
Dla każdego punktu w modelu ustala się odpowiedni region na mapie tekstury. Przykład odwzorowania ukazany jest na rys.1


Mapowanie tekstur


Innymi słowy mapowanie polega na określeniu w jaki sposób powiązać teksele tekstury z obiektem na który ma zostać nałożona.

Ze względu na sposób w jaki tekstura zostaje nałożona na obiekt, można wyróżnić podstawowe
  • liniowe
  • cylindryczne
  • sferyczne

    Mapowanie tekstur


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz