Na
wstępie przedstawię podstawowe pojęcia pojawiające się w
kontekście mapowania tekstur a następnie opiszę czym jest tekstura
i w jaki sposób jest nakładana na obiekt. Kolejny post poświęcony
będzie podaniu rodzai mapowania tekstur, który w gruncie rzeczy
będzie kontynuacją dzisiejszego posta.
Podstawowe
pojęcia:
Aproksymacja
- jest to zastępowanie jednych wielkości innymi, bliskimi w
ściśle sprecyzowanym
sensie.
Teksel
– piksel tekstury, najmniejszy element tekstury,
który jest wyświetlany na ekranie.
Tekstura
- jest to przestrzenny rozkład danego zjawiska. To
funkcja modyfikująca wygląd powierzchni obiektu. Aproksymacją tej
funkcji może być bitmapa.
Tekstura
to tylko nałożenie obrazu – zdjęcia, ale może to być także
zmiana pewnych postrzeganych właściwości materiałowych. Możliwa
jest także zmiana pewnych cech związanych z otoczeniem – tekstura
jest także stosowana do przyspieszenia lub uproszczenia wyznaczania
oświetlenia (barwa światła odbitego, rozproszonego, stopień
przeźroczystości, itd.). Tworząc teksturę zwiększamy stopień
realizmu generowanych obrazów, dodając pewne cechy obiektom, które
bez tego wyglądałyby nienaturalnie.
Jednocześnie
ponieważ jest to nakładanie – odwzorowanie obrazu na powierzchni
materiału, to jest to technika szybsza i efektywniejsza niż
realizacja rzeczywistego definiowania właściwości powierzchni
obiektu.
Mapowanie
tekstury (nakładanie tekstury) – jest to proces obliczania
współrzędnych (u,v) tekstury dla każdego wierzchołka modelu.
Współrzędne (u,v) wyraża się jako liczby zmiennoprzecinkowe
znormalizowane do przedziału <0,1>.
Dla
każdego punktu w modelu ustala się odpowiedni region na mapie
tekstury. Przykład odwzorowania ukazany jest na rys.1
Innymi
słowy mapowanie polega na określeniu w jaki sposób powiązać
teksele tekstury z obiektem na który ma zostać nałożona.
Ze
względu na sposób w jaki tekstura zostaje nałożona na obiekt,
można wyróżnić podstawowe
- liniowe
- cylindryczne
- sferyczne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz